Jokapäiväisen elämän pyhittäminenOpus Dei-prelatuurin hengestä ja olemuksesta
Sisältö 1.
Mikä on Opus Dei? 1. Mikä on Opus Dei?
Opus Dei
-Jumalan työ- on katolisen kirkon personaaliprelatuuri
(sielunhoitoinstituutio). Sen täydellinen nimi on Pyhän Ristin ja Opus Dein
Prelatuuri. Opus Dein tehtävänä ja päämääränä on levittää yhteiskunnan
kaikilla tasoilla ja erilaisissa olosuhteissa eläville ihmisille syvä
tietoisuus siitä, että kaikki kristityt on kutsuttu pyhyyteen ja siten myös
apostolaattiin. Tämä kutsumus toteutuu arkisessa ja ammattityössä. Opus Dei
tarjoaa jäsenilleen hengellistä kasvatusta ja apua, joita he tarvitsevat
voidakseen toteuttaa jokapäiväistä elämäänsä henkilökohtaisessa vapaudessa ja
vastuussa niin kuin uskostaan huolehtiva kristitty - huolimatta siitä, miten
tämä jokapäiväinen elämä on muodostunut. Perustaja ja historia
Nuori espanjalainen pappi Josemaría Escrivá
de Balaguer perusti Opus Dein 2. lokakuuta 1928. 16 kuukautta tämän jälkeen,
14. helmikuuta 1930, hän perusti sen naisjaoston. Alussa Opus Dei kasvoi
perustajansa harjoittaman henkilökohtaisen apostolaatin ansiosta. Hän kokosi
yhteen joukon ihmisiä, joihin hän tarttui rakastavan huolensa sieluista.
Aluksi Opus Dei saavutti jalansijaa opiskelijoiden joukossa ja Madridin
työläiskaupunginosissa, mutta se levisi pian myös muille yhteiskunnan
tasoille sekä maan muihin kaupunkeihin. Jo vuonna 1935 perustaja aikoi
laajentaa toimintaa Ranskaan, mutta Epjan sisällissota ja toinen maailmansota
estivät tämän aikomuksen toteuttamisen. Vuonna 1946 Opus Dei aloitti
toiminnan Portugalissa, ja pian maailmansodan loputtua myös Iso-Britanniassa,
Italiassa, Ranskassa, Irlannissa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Josemaría
Escrivá muutti vuonna 1946 pysyvästi Roomaan, jonne hän perusti Opus Dein
päämajan. Vuodesta 1950 lähtien Opus Dei laajeni jatkuvasti.
Toimintakeskuksia syntyi Saksaan, Alankomaihin, Argentiinaan, Kanadaan, Venezuelaan
ja muihin Länsieuroopan ja Amerikan maihin. Sen jälkeen seurasivat Japani,
Filippiinit, Nigeria, Australia, Kenia, Zaire, Norsunluurannikko, Hongkong,
Singapore, Ruotsi (1984), Taiwan, Suomi (1987), sen jälkeen mm. Puola (1989),
Unkari ja Tchekki (1990), Intia, Israel, Liettua (1993) ja Eesti (1996).
Vuonna 1994 Opus Deihin kuului n. 79000 jäsentä 87 eri maasta, joista n. 1500
on pappeja. Josemaría Escrivá de Balaguer kuoli
Roomassa 26. kesäkuuta 1975. Jo hänen elinaikanaan häntä pidettiin pyhänä.
Toimiin hänen pyhäksijulistamisekseen ryhdyttiin Roomassa 19. helmikuuta 1981
69 kardinaalin ja n. 1300 piipan pyynnöstä. 9. huhtikuuta 1990 pyhäisä, paavi
Johannes Paavali II julisti sankarillisiksi hänen kristilliset hyveensä, ja
6. heinäkuuta 1991 paavi julisti erään hänen esirukoustensa ansioksi luetun
parantumisen luonteeltaan ihmeeksi. Paavi Johannes Paavali II julisti
Roomassa Opus Dein perustajan autuaaksi 17. toukokuuta 1992 ja pyhäksi 6.
lokakuuta 2002. Perustajan
ensimmäiseksi seuraajaksi valittiin 15. syyskuuta 1975 mgr Alvaro del
Portillo, joka eli neljäkymmentä vuotta Josemaría Escriván kanssa hänen
läheisimpänä uskottunaan ja työtoverinaan. Hän oli vuosikymmeniä Opus Dein
yleissihteeri. Hän johti Opus Deitä 28. marraskuuta 1982 saakka sen
yleispresidenttinä ja sen jälkeen paavin nimeämänä prelaattina, jolloin Opus
Deistä tehtiin personaaliprelatuuri. (Kääntäjän
huomautus: mgr Alvaro del Portillo vihitettiin piispaksi Roomassa 6.1.90. Hän
kuoli Roomassa 23.3.1994 elettyään työntäyteisen elämän, jossa hän pyrki
seuraamaan uskollisesti Opus Dein perustajan, Pyhän Josemarían välittämää
henkeä. 20.4.1994 lähtien Opus Dein prelaatti on mgr Javier Echevarría, jonka
paavi Johannes Paavali II vihki piispaksi 6.1.1995) Syvimmiltään
Opus Dein henki on universaalinen. Josemaría Escrivá kirjoitti ensimmäisille
jäsenille kuusi vuotta Opus Dein perustamisen jälkeen: "On tärkeää
korostaa, että emme ole ajallisesti rajoittunut ilmiö kirkon ja
kristillisyyden historiassa. Opus Dei ei ole syntynyt korjaamaan jonkin maan
tai aikakauden hätätilannetta, sillä Jeesus haluaa pikemminkin Opus Dein
olevan alusta lähtien olennaisesti maailmanlaajuinen, olennaisesti
katolinen." Opus Dei
sai perustamisestaan lähtien kirkon hierarkian tuen ja suosion. Vuodesta 1943
se sai asteittain kaikki tarpeelliset Pyhän Istuimen hyväksymiset, kunnes v.
1982 Opus Dein asettaminen personaaliprelatuuriksi toi sille sopivan
kirkko-oikeudellisen muodon, johon perustaja oli pyrkinyt. Prelatuurin
peruskirjassa, joka on apostolinen konstituutio alkusanoin "Ut sit"
(28.11.1982), paavi Johannes Paavali II sanoo: "Hyvin suuressa toivossa
kirkko kääntää huomionsa ja äidillisen huolenpitonsa Opus Deihin, joka
perustettiin Jumalan palvelijalleen Josemaría Escriválle antaman innoituksen
johdosta 2. lokakuuta 1928 Madridissa, jotta se olisi aina pätevä ja tehokas
väline pelastustehtävässä, jota kirkko toteuttaa maailman elämän
puolesta." 2. Kirkko-oikeudellinen muoto
Opus Dei on maailmanlaajuinen
personaaliprelatuuri, jonka johto on Roomassa. Personaaliprelatuuri muodostuu
prelaatista, prelatuurille kuuluvasta papistosta - tällä hetkellä yli 1500
pappia - ja maallikoista, jotka liittyvät prelatuuriin vapaaehtoisesti
erityisen jumalallisen kutsumuksen varassa. Maallikon täytyy olla vähintään
18-vuotias voidakseen liittyä prelatuuriin yhden vuoden määräajaksi ja
23-vuotias voidakseen tulla lopullisesti Opus Dein jäseneksi. Prelatuuriin
inkardinoitu papisto tulee kokonaan Opus Deihin kuuluvista maallikoista. Nämä
maallikot omistautuvat prelatuurin apostolisten päämäärien täyttämiselle
sitoutumalla tiettyihin vakaviin ja heidän kristillistä elämäänsä leimaaviin
velvoitteisiin. Nämä sopimusluonteiset sitoumukset ovat vapaaehtoisesti
solmittuja eivätkä ne muuta heidän kasteessa saatua asemaansa kirkossa
tavallisina uskovaisina. Tämän vuoksi piispainkongregaation selvityksessä
(23.8.1982, II b, julk. 28.11.1982) sanotaankin muun muassa, että
"prelatuuriin liittyvät maallikot eivät siirry uuteen teologiseen
eivätkä kirkko-oikeudelliseen asemaan; he pysyvät tavallisina uskovaisina
maallikoina ja käyttäytyvät tämänmukaisesti kaikissa toimissaan ja
erityisesti apostolaatissaan." Opus Dein
jäsenet toteuttavat apostolaattiaan oman arkisen työnsä kautta ja heille
tyypillisen maallikkoelämän rajoissa. Koska heillä on kaikissa
ammatillisissa, yhteiskunnallisissa, poliittisissa ja taloudellisissa
toimissa samat edellytykset ja vapaudet kuin kaikilla muillakin asuinmaansa
katolisilla kansalaisilla, he toimivat aina omalla vastuullaan eivätkä
prelatuurin "valtuuttamina". Prelatuuri ei myöskään anna uskoville
näitä asioita koskevia määräyksiä. Toisaalta prelatuuri ei samastu
yksittäisten uskovien toimiin eikä hyväksy sitä, että joku samastaisi
prelatuurin yksittäisten henkilöiden toiminnan kanssa. Opus Dein maallikot ovat prelaatin
hengellisen hallintavallan alaisia kaikissa askeesia, kasvatusvelvoituksia ja
apostolaattia koskevissa asioissa, jotka he ovat vapaaehtoisen prelatuuriin
liittymisen perusteella hyväksyneet. Hiippakunnan piipan hengellisen
hallintavallan alaisina he taas pysyvät kaikissa niissä asioissa, jotka
voimassa olevan kirkkolain mukaan koskevat kaikkia katolisia uskovia. Kaikilla
prelatuuriin kuuluvilla uskovilla riippumatta siitä, ovatko he pappeja vai
maallikoita, on yksi ja sama Jumalalta saatu kutsumus. Tämän kutsumuksen
mukaisesti eläen uskovat sitoutuvat askeesin ja kasvatuksen velvollisuuksiin,
jotka ovat samat kaikille, kuitenkin niin, että ne on sovellettu kunkin
säädyn ja elämänolosuhteiden mukaan. Näin kaikki prelatuurin jäsenet ovat
täysin osallisia Opus Dein erityisestä pastoraalisesta tehtävästä. Opus Dein
prelatuuri muodostaa pastoraalisen ykseyden: sellaisena se kokoaa jäsenet
orgaaniseksi ja jakamattomaksi kokonaisuudeksi. Se toteuttaa Jumalan antamaa
tehtävää koko kirkon palvelemiseksi miesten ja naisten jaoston kautta, jotka
molemmat ovat prelaatin alaisia. Se takaa molempien jaostojen jäsenille saman
hengen ja samat oikeudet. "Pyhän
ristin pappisyhteisö" on erottamattomasti yhteydessä prelatuuriin. Opus
Dein prelaatti on myös tämän yhteisön yleispresidenttinä. Myös ne
hiippakuntiin inkardinoidut papit voivat liittyä Opus Deihin, jotka haluavat
pyrkiä pyhyyteen papillisen palveluksensa harjoittamisen kautta Opus Dein
hengen, askeesin ja spiritualiteetin mukaisesti. Heidän riippuvuutensa oman
hiippakuntansa piispasta ei kuitenkaan muutu millään tavoin -piispa pysyy
heidän ainoana kirkollisena esimiehenään. Opus Deillä on myös avustajia,
jotka tukevat sen tehtävää rukouksillaan, työllään ja avustuksillaan.
Avustajat eivät kuulu prelatuuriin, eivätkä he kaikki ole katolilaisia tai
kristittyjä. 3. jäsenet
3.1 Erilaiset jäsenet - yksi kutsumus
Opus Dein
prelatuuriin kuuluvat uskovat ovat miehiä ja naisia, jotka haluavat elää
täysin kristillistä elämää yhteydessä Opus Dein omaan spiritualiteettiin. He
etsivät pyhyyttä ja täyttävät apostolaattiaan ajallisen yhteiskunnan
keskellä. He ovat liittyneet Opus Deihin tietoisesti solmitun sitoumuksen
mukaisesti, koska he haluavat edistyä konkreettisessa jokapäiväisessä
kristillisessä elämässä pyrkimällä täyttämään tehtävänsä perheessä,
yhteiskunnassa ja ammatissa mahdollisimman täydellisesti. Opus Dein
perustaja on sanonut: "Vuodesta 1928 lähtien olen julistanut, että
pyhyys ei ole joidenkuiden valittujen etuoikeus. Kaikki tiet maan päällä
voivat olla Jumalan teitä, koska Opus Dein spiritualiteetin ydin on
nimenomaan jokapäiväisen työn pyhittämisessä. Meidän on torjuttava
ennakkoluulo, jonka mukaan tavalliset uskovat eivät voi enempää kuin
rajoittua auttamaan virallisissa kirkollisissa tehtävissä ja muistettava,
että päästäkseen yliluonnolliseen päämääräänsä ihmisten täytyy olla vapaita
ja tuntea itsensä vapaiksi - yhteydessä siihen vapauteen, jonka Kristus
ansaitsi meille." (Keskusteluja mgr Escrivá de Balaguerin kanssa, 34) Opus Dein
jäsenet sitoutuvat, kuka pappina, kuka maallikkona, kuka naimisissa olevana,
kuka naimattomana, harjoittamaan kristillisiä hyveitä ja toteuttamaan
apostolaattia säätynsä, mahdollisuuksiensa ja henkilökohtaisten
olosuhteittensa suomista lähtökohdista. Olosuhteiden erilaisuus merkitsee,
että on erilaisia tapoja osallistua apostolisiin tehtäviin. Osallistumiseen
vaikuttavat esimerkiksi käytettävissä oleva aika ja sopivat tehtävät.
Useimmat prelatuurin jäsenistä elävät avioliitossa. Toiset taas ovat
valinneet naimattomuuden ja voivat sen vuoksi antaa enemmän aikaa muiden
jäsenten kasvattamiseen ja erilaisiin apostolisiin tehtäviin. Opus
Deihin kuuluvat uskovat ovat erilaisia samalla tavoin kuin minkä tahansa
pastoraalisen järjestön, esim. hiippakunnan, jäsenet. Heissä on naisia ja
miehiä, vanhoja ja nuoria, avioituneita ja naimattomia. He edustavat eri
sosiaaliryhmiä ja harjoittavat mitä erilaisimpia ammatteja. Heidän joukossaan
on lääkäreitä, insinöörejä ja asianajajia samoin kuin maanviljelijöitä,
tehdastyöläisiä, kaivosmiehiä ja toimistovirkailijoita. Escrivá kirjoitti
vuonna 1954: "Se joka haluaa tulla Opus Dein jäseneksi tarvitsee lujan
päätöksen seurata Jumalalta saamaansa kutsumusta, joka johtaa hänet etsimään
kristillisen elämän täyteyttä Opus Dein spiritualiteetin mukaisesti omassa
elämässään ja työssään. Koska juuri Jumala antaa kutsumuksen katsomatta
henkilöön, kuuluu niin erilaisissa asemissa olevia naisia ja miehiä Opus
Deihin." (Kirje, Rooma, 31.5.1954) Opus Dei
ei siis millään muotoa ole mikään suljettu ryhmä, "parhaimmisto"
tai "yhteiskunnan kerma". Tämä on mahdotonta, koska Opus Dein
sanoma - maailmassa ja arkipäivässa toteutuvan työn pyhittäminen - on tarkoitettu
jokaiselle, joka hoitaa vakavissaan jotain moraalisesti hyväksyttävää
tehtävää. Nimenomaan tämän vuoksi Opus Dein apostolaatissa ei voi olla mitään
suoraa tai välillistä syrjintää. Opus Dei on avoin yhteiskunnan kaikilla
tasoilla eläville ihmisille ja toivoo heidän myötävaikutustaan. 3.2 jäseneksi tuleminen ja sitoumus
Jos joku
uskova haluaa vapaasta päätöksestään liittyä Opus Dein jäseneksi, tämä
toteutuu prelatuurin ja kyseisen maallikon välisellä pysyvällä
molemminpuolisella sopimusluonteisella sitoumuksella. Prelatuuri
sitoutuu antamaan uskovilleen jatkuvaa uskonnollista, hengellistä,
askeettista ja apostolista kasvatusta ja huolehtimaan siitä, että he saavat
toiveidensa mukaan sielunhoitoa prelatuurin papistolta. Uskovat puolestaan
ovat valmiita täyttämään Pyhän istuimen yleiskirkkolain mukaisesti
prelatuuria varten säätämiin sääntöihin sisältyvät askeesia, kasvatusta ja
apostolaattia koskevat vaatimukset. Jäsenten askeettiseen elämään kuuluu
selvästi määritelty, mutta kuitenkin joustavasti toteutettava päiväjärjestys,
johon kuuluvat mm. osallistuminen pyhään messuun (paikallisten
mahdollisuuksien mukaan), rukoushetket, hengellinen lukeminen ja
ruusukkorukous. Näiden hengessä siihen kuuluu myös vilpitön pyrkimys
harjoittaa arkisessa elämässä kaikkia inhimillisiä ja kristillisiä hyveitä. Päätökseen
omaksua hengellistä kasvatusta tarkasti kirkon opetuksen mukaisesti sisältyy
jokaisen jäsenen valmius hyödyntää prelatuurin tätä varten suunnittelemia ja
tarjoamia keinoja. Kaikilla kristityillä on oikeus ja velvollisuus säteillä
omaa uskoaan ja elämäänsä eli auttaa Kristuksen valtakunnan levittämisessä
maan päällä. Opus Dein jäseniltä odotetaan, että tämä kristillinen
perusasenne näkyy jatkuvana ja voimakkaana heidän teoissaan ja
käyttäytymisessään. 3.3 Elinolosuhteiden
erilaisuus
Opus Dein jäsenillä ei ole yhtenäistä
elämäntapaa. He asuvat samalla tavalla kuin ympäristönsä ihmiset paikassa,
jonka ovat itse valinneet ja jota pitävät sopivimpana: perheensä kanssa,
työpaikan lähellä tai missä heidän sukulaisten vuoksi tai sosiaalisista
syistä täytyy asua. Vain suhteellisen pieni osa Opus Dein jäsenistä -
numeraarit - asuu yhdessä, jos kasvatustehtävien ja apostolisten aloitteiden
hoitaminen sitä vaativat. On itsestään selvää, että avioituneiden jäsenten
luonnollinen koti on perheen parissa. Erilaisuus pätee myös muilla
elämänalueilla: jäsenet asuvat, pukeutuvat, tekevät työtä ja hoitavat
ihmissuhteitaan kuten muutkin kansalaiset. Opus Dei ei luo eikä suosittele
erityisiä ulkonaisia elämäntapoja, eivätkä sen jäsenet käytä mitään merkkejä
tai muuten ole tunnistettavissa mistään erityistuntomerkeistä. Syy tähän
selittyy seuraavasti: Opus Dein olemassaolon tarkoitus on nimenomaan se, että
sen jäsenet ja kaikki ne ihmiset, jotka osallistuvat Opus Dein apostolisiin
toimintoihin, oppisivat löytämään sen, mitä Jumala odottaa jokaiselta ja että
he rohkenisivat täyttää sen, mitä Jeesus vaatii heiltä heidän
elämäntilanteessaan. Olennainen Opus Dein piirre on kunkin persoonallisuuden
arvostaminen. Persoonallisuus on tärkeä, ja sitä varjellaan Kristukselle
antautumisessa heikkenemiseltä; päinvastoin sen tulee vahvistua, kukoistaa ja
rikastua. 3.4 Vapaus
ammatillisissa asioissa
Opus Dein
jäsenet ovat tavallisia kansalaisia ja harjoittavat hyvin erilaisia
ammatteja. Monet heistä ovat liittyneet Opus Deihin aikuisina, ja he jatkavat
siinä ammatissa tai toimessa joka heillä liittyessään oli. Nuoret, jotka
liittyvät prelatuuriin, päättävät ajan myötä itse kehityksestään,
ammatillisista päämääristään ja työpaikastaan vapaasti, aivan kuin he
tekisivät, jos he eivät olisi yhteydessä Opus Deihin. Joka tapauksessa he
tekevät päätöksensä täysin vapaaehtoisesti. Kukin valitsee ammattinsa
vapaasti ja turvautuu niihin keinoihin, jotka hänelle ovat käytettävissä,
saadakseen haluamansa työpaikan. Sitten hän työskentelee niiden periaatteiden
mukaisesti, joita hän pitää sopivina. Ammatillisissa kysymyksissä ja
päätöksissä jäsenet eivät saa prelatuurilta ohjeita eivätkä tukea. Näissä
asioissa he ovat vastuussa johtajilleen, toimeksiantajilleen tai
sopimuskumppaneilleen eivätkä Opus Deille. Prelatuurilla ja sen jäsenten
millä tahansa ammatti- tai ansiotyöllä ei periaatteessa voi olla yhteyksiä
eivätkä ne kytkeydy toisiinsa. Myös
politiikan alueella Opus Dein prelatuuriin kuuluvat uskovat toteuttavat
henkilökohtaisia oikeuksiaan vapaasti ilman rajoitusta. Tällainen
mielipiteiden kirjavuus kuuluu siis Opus Dein spiritualiteetin
tunnusmerkkeihin. Tuskin kaksi vuotta Opus Dein perustamisen jälkeen Escrivá
de Balaguer kirjoitti: "Ei ole lainkaan ongelmallista, jos
keskuudessamme on eri mielipiteitä. Päinvastoin, mielipiteiden kirjo on
merkki rehellisen yhteiselämän hyvästä hengestä ja kunkin oikeutetun vapauden
kunnioittamisesta, sillä missä Herran henki on, siellä vapaus." (2. Kor.
3:17) (Kirje, Madrid, 24.3.1930.) 4. Apostolaatti
Keskeisin
Opus Dein apostolaatti on se, jota kukin jäsen toteuttaa henkilökohtaisesti
ottamalla päämääräkseen joka päivä uudelleen Kristuksen opetuksen tunnetuksi
tekemisen omilla sanoillaan ja esimerkillään. Koska Opus Deille kuuluu
kaikenikäisiä ja kaikista sosiaaliluokista tulevia ihmisiä, ainoa tapa
kuvailla tätä henkilökohtaista apostolaattia olisi kertoa yksitellen kaikkien
jäsenten elämäntarina. Kukaan heistä ei ole muuttanut elämäntapaansa Opus
Deihin liittyessään eikä aloittanut ennalta päätettyjä tehtäviä. Heidän
elämänsä radikaali muutos on se, että vanhat arkiset asiat saavat uuden
merkityksen ja uuden ulottuvuuden, koska he itse ovat ryhtyneet muuttamaan
kaikki hetket ja elämän tilanteet tilaisuuksiksi kohdata Jumala, palvella
muita ja osallistua kirkon apostoliseen lähetykseen. Kaikille oman vastuullisen toiminnan
aloitteille on tilaa Opus Dein apostolisessa hengessä, koska prelatuurin
päätehtävä ei ole kehittää jotakin tiettyä apostolaatin aluetta, vaan rohkaista
uskovaisiaan, jotta he toteuttaisivat intensiivisesti henkilökohtaista
apostolaattiaan työnsä ja perheensä parissa. Jäseniä ei pyritä ohjaamaan
yhdenmukaisesti millekään tietylle yhteiskunnan alueelle. Toisaalta ainoa
yhtenäistävä tekijä Opus Deissä on se, että jokainen jäsen pyrkii omalla
ajattelu-, toiminta- ja ilmaisutavallaan auttamaan lähimmäisiään lähestymään
Jumalaa. Työläinen tehtaassa, tutkija kirjoituksissaan tai tutkimuksessaan,
urheilija joukkueessaan tai äiti perheessään he kukin yrittävät olla
lähimmäisilleen kristinuskon todistajia. Tämän vuoksi perustaja sanoi alusta
lähtien, että Opus Dein jäsenten apostolaatti on verrattavissa
"äärettömään valtamereen" tai "suureen kristilliseen
katekeesiin" kaikissa yhteiskunnan kerroksissa. Paavi Johannes
Paavali II lausui eräälle Opus Dein jäsenistä koostuvalle
yliopisto-opiskelijoiden ja opettajien ryhmälle Castelgandolfossa
viettämässään pyhässä messussa 19. elokuuta 1979 seuraavasti: "Teidän
instituutionne päämääränä on yksilön elämän pyhittäminen maailmassa eläen,
ammatissa ja työpaikoilla. Teidän tarkoituksenne on toteuttaa evankeliumia
maailmassa, ja elämänne kulku ja maailma ovat siis ikään kuin
yhteensulautuneita, jotta voisitte muovata maailmaa ja lunastaa sen
henkilökohtaisella rakkaudella Kristukseen. Ihanteenne on todella suuri, ja
se on ennakoinut alusta alkaen maallikkoteologiaa, josta myöhemmin tuli
kirkolliskokouksen aikaista ja sen jälkeistä kirkkoa luonnehtiva piirre"
(L'Osservatore Romano, 20./ 21.8.1979). Toisinaan
Opus Dein prelatuuri ottaa vastuun hengellisestä toiminnasta joissakin
laitoksissa ja aloitteissa kasvatuksen, sosiaalihuollon, ammatti- ja
teknillisen koulutuksen jne. aloilla. Tällöinkin nämä toiminnat syntyvät
nimenomaan joidenkin Opus Dein jäsenten henkilökohtaisen apostolaatin
seurauksena ja yhteistyössä monien muiden ihmisten kanssa, jotka eivät kuulu
prelatuuriin ja eivätkä ehkä ole edes katolilaisia. Joskus
tällaiset apostoliset aloitteet edellyttävät rakennuksia ja laitteita
toimintaansa varten. Nämä keskukset eivät kuitenkaan ole Opus Dein omistamia.
Tavallisesti ne kuuluvat jollekin henkilöryhmälle (josta jotkut voivat olla
prelatuurin jäseniä ja jossa kaikki eivät välttämättä ole katolilaisia), joka
tarjoaa muille kansalaisille keinoja toteuttaa yleishyödyllistä työtä:
keskuksia ammattikoulutusta varten, luku- ja kirjoitustaidon
hankkimistavarten, perus-, keskiasteen ja korkeakoulutusta varten,
ensiapuasemia, nuorisokerhoja, kulttuurikeskuksia, erityisiä akateemisia
instituutteja jne. Nämä
keskukset eivät ole virallisesti tai edes epävirallisesti katolisia
laitoksia, vaan yhteiskunnallisia oikeuksiaan käyttävien kansalaisten
ylläpitämää ammatillista tomintaa. Keskukset luodaan ja suunnitellaan maan
lakien mukaisesti ilman mitään etuoikeuksia. Niitä myös kohdellaan samalla
tavalla kuin vastaavanlaisia muiden kansalaisten, säätiöiden tai yhteisöjen
hankkeita. 5. Spiritualiteetti
Opus Dein
spiritualiteetin laaja-alaisuus ja tiivis hengellinen elämä ovat jo
perustamisen jälkeisenä lyhyenä aikana jättäneet huomattavia jälkiä kirkon
elämään. Sen sanoma yleisestä kutsumuksesta pyhyyteen, pyhittymisestä
jokapäiväisessä elämässä ja erityisesti sen kautta sekä kristillisen elämän
ykseydestä on saanut avoimen tai implisiitin ilmaisun kirkon opetusviran
dokumenteissa sekä monien katolisten kirjailijoiden ja teologien
kirjoituksissa. Pyrkimättä kattavaan esitykseen voidaan nostaa esiin
seuraavat Opus Dein spiritualiteetin tunnusomaiset piirteet: työn pitäminen
pyhitettävänä ja pyhittävänä todellisuutena; pyrkimys elää kontemplatiivista
elämää maailmassa; elävä käsitys Jumalan lapseudesta koko hengellisen elämän
perustana; pyhän messun asettaminen sisäisen elämän keskukseksi;
henkilökohtaisen vapauden ja vastuun rakastaminen; ymmärtämisen ja
solidaarisuuden henki kaikkien ihmisten kesken. 5.1 Pyrkiminen
pyhyyteen maailman keskellä
Yksi Opus
Dein spiritualiteetin keskeisistä piirteistä ja samalla jossain määrin koko
Opus Dein ymmärtämisen edellytys on tietoisuus siitä, että tavallinen
maailman keskellä elävä kristitty on kutsuttu pyhyyteen ja apostolaattiin
maailmasta vetäytymättä. Toisin sanoen hänet on kutsuttu juuri koko työ-,
perhe- ja sosiaalisen elämänsä kautta. "Opus Dein spiritualiteetin
olennainen piirre on, ettei ketään oteta pois siitä paikasta, jossa hän
toimii - unusquisque in qua vocatione vocatus est, in ea permaneat." (1.
Kor. 7:20.) Päinvastoin kukin johdetaan täyttämään asemaansa kuuluvat
velvollisuudet ja tehtävät mahdollisimman täydellisesti; juuri tästä ihmisen
elämäntehtävä kirkossa ja yhteiskunnassa muodostuu." (Keskusteluja...,
16.) Opus Dein
jäsenet eivät ole ihmisiä, jotka eläessään maailmasta vetäytyneinä palaavat
siihen toimiakseen lääkäreinä, virkamiehinä, tehdastyöläisinä jne. He ovat
lääkäreitä, virkamiehiä ja tehdastyöläisiä ja heillä on näille ominainen
mentaliteetti ja ammatti-ihanne. Heille on selvinnyt, että heidän työnsä ja
toimintansa kollegoiden kanssa on tie kohti Jumalaa. On kyse heidän
yliluonnollisen elämänsä syventämisestä, sen saman, joka alkoi kasteessa.
Tässä ei ole pyrkimyksenä lisätä kristityn elämään mitään keinotekoista, vaan
ainoastaan tehdä hänet tietoiseksi armossa elämisen todesta ja jumalallisesta
merkityksestä: "Opus Deitä ymmärtää helpoimmin pohtimalla varhaisten
kristittyjen elämää. He elivät kristillisen kutsumuksensa mukaan ja etsivät
vakavasti täydellisyyttä, johon heidät oli kutsuttu kasteen yksinkertaisen ja
ylevän todellisuuden kautta." (Keskusteluja..., 24.) 5.2 Tavallisen työn
pyhittäminen
Toinen
Opus Dein spiritualiteetin peruspiirteistä on tavallisen ammattityön
näkeminen jonain sellaisena, joka voidaan pyhittää ja joka on keino tulla
pyhäksi. Seuraavat kaksi katkelmaa on poimittu mgr Escriván lukuisten aihetta
käsittelevien kirjoitusten joukosta: "Olemme muistuttaneet kristittyjä
Ensimmäisen Mooseksen kirjan ihmeellisistä sanoista - Jumalan loi ihmisen,
jotta tämä tekisi työtä - ja olemme keskittyneet Kristuksen esimerkkiin: Hän
eli suurimman osan maanpäällisestä elämästään työskennellen käsityöläisenä.
Me rakastamme tätä inhimillistä työtä, jonka hän valitsi elämänsä muodoksi ja
jonka hän jalosti ja pyhitti. Työ, ihmisen jalo luova aherrus, ei ole meille
vain yksi korkeimmista inhimillisistä arvoista, sosiaalisen edistyksen tai
ihmisten keskisen suuremman oikeudenmukaisuuden saavuttamisen välttämätön
keino, vaan myös merkki Jumalan rakkaudesta Hänen luotujaan kohtaan ja merkki
ihmisten rakkaudesta toisiaan ja Jumalaa kohtaan; työ on täydellistymisen
väline, tie pyhyyteen." (Keskusteluja..., 10.) "Ne,
jotka ajattelevat yliluonnollisen elämämme kehittyvän erossa työstä, eivät
ymmärtäisi kutsumustamme. Meille työ on erityinen keino tulla pyhäksi.
Kontemplatiivinen sisäinen elämämme, jota elämme keskellä maailmaa, hyötyy
ulkoisesta elämästämme, työstä, ja on sen ravitsema. Emme erota sisäistä
elämäämme apostolisesta työstämme: se on yksi ja sama asia. Ulkonainen työmme
ei saa aiheuttaa rukouksemme keskeytymistä, samoin kuin sydämenlyöntimme ei
aiheuta huomiomme poikkeamista siitä, mitä olemme tekemässä, olipa se mitä
tahansa" (Kirje, Rooma, 15.10.1948; Keskusteluja..., 20, 114, 116). Juuri
ennen kuin tuli valituksi Paavi Johannes Paavali I:ksi, kardinaali Albino
Luciani kirjoitti seuraavasti venetsialaisessa 11 Gazzettino-lehdessä Opus
Dein perustajan sanomasta: "Escrivá de Balaguer toisti jatkuvasti
evankeliumia käsissään pitäen, että Kristus ei halua meiltä hiukan pyhyyttä,
vaan paljon pyhyyttä. Mutta hän haluaa, että saavutamme sen tavallisissa
arkisissa toimissamme, ei tekemällä poikkeuksellisia urotöitä .... Myös pyhä
Fransiskus Salesilainen puolustaa kaikkien kutsua pyhyyteen, mutta hän
ilmeisesti opettaa vain 'spiritualiteettia maallikoille', kun taas Escrivá
haluaa edistää 'maallikkospiritualiteettia'. Toisin sanoen Fransiskus melkein
aina tarjoaa maallikoille sopivasti sovellettuina samoja keinoja kuin
sääntökuntalaisille. Escrivá on radikaalimpi: hän puhuu jopa pyhittymisen
aineellistamisesta (sanan hyvässä merkityksessä). Hänen mukaansa työn itsensä
tulee muuttua rukoukseksi ja pyhyydeksi." (II Gazzettino, Venetsia, 2
5.7.1978.) 5.3 Vapauden
rakastaminen
Opus Dein spiritualiteetissa rakkaus
vapauteen kumpuaa maallikkojen henkisestä omalaatuisuudesta, joka lyö
leimansa koko prelatuuriin. Se johtaa siihen, että eri mielipiteitä ei vain
kunnioiteta, vaan että ne tunnustetaan ja niitä arvostetaan ihmisille
kuuluvana ominaisuutena. Vapauden rakastaminen on myös seurausta kristinuskon
täydestä toteuttamisesta, sillä kristinusko on 'olemukseltaan vapauden
uskonto. Kuten mgr Escrivá on sanonut: "Jumala haluaa, että häntä
palvellaan vapaasti . ... Ei koskaan väkisin. En ymmärrä väkivaltaa, se ei
myöskään mielestäni sovi kenenkään vakuuttamisen keinoksi tai voittamisen
välineeksi: uskova ihminen tuntee itsensä aina voittajaksi. Erehdykset voitetaan
rukouksella,Jumalan armon avulla, intohimottomalla argumentoinnilla,
tutkiskelemalla asioita ja saamalla muut tutkiskelemaan niitä sekä
kristillisellä rakkaudella. Niinpä, jos joku yrittäisi kohdella huonosti
niitä, jotka ovat erehtyneet, voitte olla varmoja, että rakkaudesta Jumalaan
tuntisin sisäisesti olevani pakotettu asettumaan erehtyneiden puolelle ja
jakamaan heidän osansa." Kirje, Rooma, 31.5.1954.) Vapauden
rakastaminen näkyy kaikissa Opus Dein jäsenten kannattamissa apostolisissa
aloitteissa. Ne ovat avoimia kaikenrotuisille ja kaikista yhteiskuntaluokista
tuleville ihmisille. 5.4 Elämä täynnä
rukousta ja yhteyttä Jumalaan
Pyhyys
maailman keskellä, arkisen työn ja omaan säätyyn kuuluvien velvollisuuksien
pyhittäminen, koko maallisen todellisuuden näkeminen yliluonnollisella
tavalla ja kaikkien ihmisten vapauden rehellinen rakastaminen: näitä Opus
Dein spiritualiteetin ulottuvuuksia ylläpidetään hurskauden ja Jumalan
läheisyyden hengessä rukouksen ja eukaristian avulla. Siksi mgr Escrivá de
Balaguer korosti, että elävä käsitys Jumalan lapseudesta on Opus Dein
spiritualiteetin perusta; siksi hän myös samalla painotti, että oli
välttämätöntä tehdä pyhästä messusta kristillisen elämän keskus ja juuri. Rukous on yhdessäoloa Jumalan kanssa. Opus
Dein spiritualiteetissa kaikki hyvät inhimilliset asiat -kaikki työ, kaikki
yhteys toisiin ihmisiin- voidaan muuttaa rukoukseksi. "Kristityn elämän
tulisi olla jatkuvaa rukousta ja yritystä elää Jumalan läsnäolon tuntemisessa
aamusta iltaan ja illasta aamuun. Kristitty ei ole koskaan yksinäinen, sillä
hän elää yhteydessä Jumalaan, joka on sekä lähellä meitä että
Taivaassa." (J. Escrivá de Balaguer, Es Cristo que pasa, 116.)
"Vakuutan teille, että kristityn toteuttaessa vähäpätöisimmän pikkuasian
rakkaudella, tämä teko tulee Jumalan suuruuden täyttämäksi. Sen johdosta olen
toistuvasti sanonut teille ja tähdentänyt, että kristillinen kutsumus
muodostuu jokapäiväisen proosan tekemisestä sankarirunoelmaksi. Taivas ja maa
näyttävät sulautuvan yhteen horisontissa, mutta ne todella kohtaavat teidän
sydämessänne, kun pyhitätte arkisen elämänne." (Keskusteluja..., 116.) Kun mgr
Alvaro del Portillolta kysyttiin Opus Dein tulevasta kehityksestä, hän
vastasi seuraavasti: "Tulevaisuutta katsoen tärkeintä on se -toistan
tämän- että säilytetään uskollisesti se henki, jossa Opus Dei perustettiin:
elävä halu apostolaattiin, halu päästä lähemmäksi Jumalaa ja Hänen siunattua
Äitiään, antelias henkilökohtainen omistautuminen uhrautumisen hengessä
toisten palvelemiselle." (ABC, Madrid, 29.11.1982.) Lopuksi
voidaan todeta, että aiemmin mainitun perustajan pyhäksi julistamisen
prosessin lisäksi kahden Opus Dein jäsenen autuaaksi julistamisen prosessit
on aloitettu: Toinen heistä on argentiinalainen insinööri Isidoro Zorzano
(1902-1943) ja toinen nuori katalonialaistyttö Montserrat Grases (1941-1959).
Perustajan kirjat
Jokainen
voi halutessaan tutustua lähemmin Opus Dein henkeen parhaiten lukemalla
perustajan kirjoituksia, jotka ovat osittain ilmestyneet suomeksi. Vuonna
1934 Josemaría Escrivä julkaisi ensimmäisen kirjansa nimellä Hengellisiä
mietteitä ( Consideraciones espirituales). Kirja oli osoitettu kaikille
kristityille eikä vain Opus Dein jäsenille. Siinä on hengellisen elämän
katkelmia aforismien muodossa. Niiden tarkoitus on auttaa lukijoita elämään
Jumalan ja lähimmäisten kanssa. Vuonna 1939 sama kirja ilmestyi laajennettuna
nimellä Camino eli Tie (suom. 1972). Teos levisi ympäri maailmaa ja sitä on
painettu yli neljä miljoonaa kappaletta. Myös muut Escriván kirjoitukset
saavuttivat korkeita painoslukuja: Santo Rosario, 1934 (Pyhä Ruusukko) ja
Conversaciones con Mons. Escrivá de Balaguer, 1969 (Keskusteluja mgr Escrivá
de Balaguerin kanssa). Osa hänen
julistuksestaan julkaistiin saarnojen tai mietiskelyjen muodossa ja niissä
käsitellään askeesin, liturgian ja teologian eri teemoja. Mietiskelyissä
liittyvät yhteen hengellinen syvyys ja huomattava välittömyys ja raikkaus,
mikä näyttää evankeliumin opettaman opin ja sen seuraamisen ykseyden ja
auttaa kristittyjä ymmärtämään sitä ja pyrkimään sen toteuttamiseen omassa
olemassaolossaan elämän ykseytenä. Ensimmäisenä
mietiskelyjen niteenä ilmestyi Es Cristo que pasa 1973 (Kristuksen
kohtaaminen), joka käännettiin heti monille kielille ja levisi monina
uusintapainoksina. Perustajan kuoleman jälkeen toimitettiin hänen
jäämistöstään mietiskelyjen toinen nide, joka sai nimen Amigos de Dios
(1977), ja ilmestyi suomeksi vuonna 1994 nimellä Jumalan Ystäviä (Seppo
A.Teinosen kääntämänä). Vuonna 1981 ilmestyi Via Crucis (Ristin tie), johon
sisältyy monia kehotuksia ymmärtää Kristuksen kärsimys ihmisen omaa elämää
välittömästi koskevana. Kirjallisuutta
Francois Gondrand, Jumalan tahdissa. Pyhä Josemaría, Opus Dein perustaja (Okeanos, 2005). Erik Kennet Pålsson, Vägen till Opus Dei. Om grundaren och verket (Bokförlaget Catholica, Helsingborg, 1989). Scott Hahn, Ordinary Work, Extraordinary Grace. My Spiritual Journey in Opus Dei (Doubleday, 2006). Peter Berglar, Opus Dei. Life and Work of its Founder Josemaría Escrivá (Scepter Publishers, Princeton, NJ, 1994). Vittorio Messori, Opus Dei. Leadership and Vision in Today's Catholic Church (Regnery Publishing, Washington D.C.,1997). Andres Vazquez de Prada, The Founder of
Opus Dei (3 Vols.). Espanjankielinen alkuperäisteos El Fundador del Opus
Dei (
Ediciones Rialp, Madrid, 1983). Amadeo de Fuenmayor, Valentin Gömez-Iglesias and Jose Luis Illanes, The Canonical Path of Opus Dei. The History and Defense of a Charism, (Scepter Publishers, Princeton, NJ, 1994). Espanjankielinen alkuperäisteos: EI Itinerario del Opus Dei. Historia y Defensa de un Carisma (EUNSA, Pamplona, 1989). Opus
Deistä ja sen perustajasta löytyy Opus Dein perustajan kirjat ovat myös luettavissa suoraan internetistä osoitteesta www.escrivaworks.org. Uutisia Opus Dein toiminnasta, prelaatin matkoista ja
prelatuurin nimityksistä saa Opus Dein julkaisusta Romana
(englanniksi, espanjaksi, ranskaksi ja italiaksi). |